
donderdag, januari 20, 2005
Anton Corbijn stelt tentoon in Antwerps Fotomuseum
Zelf haat hij het woord 'popfotograaf', maar Anton Corbijn maakte de jongste 25 jaar wél de beroemdste foto's van muzikanten. De tentoonstelling die morgen vrijdag in het Antwerps Fotomuseum opengaat, werkt een blik op het werk van de boomlange Nederlander. "Voor muziek had ik geen talent, dus fotografeerde ik mijn dromen."
Hoewel hij beroemde foto's maakte die in de bekendste tijdschriften verschenen en in tal van musea en galeries te zien waren, blijft Anton Corbijn bescheiden. Hij weet dat hij de definitieve foto nog niet genomen heeft. Als zoon van dominee van Strijen, begon Corbijn in de jaren zeventig de lokale popscene te fotograferen. "Ik wist dat ik vanalles miste. Dat er een leven was dat mijn dorp mij niet kon bieden. In een kantoorbaan was ik nooit geïnteresseerd. Ik was nieuwsgierig om andere mensen te ontmoeten die iets bijzonders deden. Muziek was mijn grote liefde en door de fotografie kon ik dichter bij muzikanten komen."
Nadat hij de hele Nederlandse scene voor zijn lens had gehaald - vooral Herman Brood fascineerde hem mateloos; hij zou hem als vriend blijven fotograferen tot diens zelfmoord - , waagde hij in 1979 de oversteek naar Londen. "In het begin had ik geen grote verwachtingspatronen, maar alles groeide organisch. In Nederland leek het nog een hobby, in Londen belandde ik in het professionele circuit."
De allereerste groep die Corbijn in Londen fotografeerde, was Joy Division, een foto van zanger Ian Curtis die van de camera wegliep. De opname zou bij Curtis' zelfmoord een symbolische meerwaarde krijgen.
Corbijns popfoto's schenken opvallend weinig aandacht aan de muzikale entourage. "Podium en instrumenten interesseren me niet. Dat is zo cliché. Ook een groepsfoto met vier vind ik problematisch. Voor mij ging het steeds over mensen die iets creëerden in hun hoofd. Al die glamour is bijzaak."
Toch zouden het vooral beroemde mensen zijn die Corbijn beroemd maakten: U2, Tom Waits, David Bowie, Miles Davis, Nick Cave. Eind jaren tachtig woonde de Nederlander een tijdje in Californië en richtte hij zijn lens op acteurs. Ook schrijvers en schilders benaderde hij voor reportages in 'Rolling Stone', 'Harper's Bazaar' of 'Elle'.
Corbijn draaide ook tachtig videoclips. De muziekindustrie huurde hem in, maar vandaag kijkt de fotograaf soms met gemengde gevoelens terug op het resultaat. Half 2005 brengt hij een dvd uit met een compilatie van zijn beste clips. Eind dit jaar, of wellicht begin volgend jaar, gaat Corbijn zijn eerste speelfilm draaien, die handelt over het leven van Ian Curtis van Joy Division.
Anton Corbijn, van 21 januari tot 3 april in het Fotomuseum, Waalsekaai 47, Antwerpen. Info: 03-242.93.00,
Anton Corbijn is vanavond te gast in 'Republica' om 23.05 uur op Canvas.
Bron: HBVL.
Hoewel hij beroemde foto's maakte die in de bekendste tijdschriften verschenen en in tal van musea en galeries te zien waren, blijft Anton Corbijn bescheiden. Hij weet dat hij de definitieve foto nog niet genomen heeft. Als zoon van dominee van Strijen, begon Corbijn in de jaren zeventig de lokale popscene te fotograferen. "Ik wist dat ik vanalles miste. Dat er een leven was dat mijn dorp mij niet kon bieden. In een kantoorbaan was ik nooit geïnteresseerd. Ik was nieuwsgierig om andere mensen te ontmoeten die iets bijzonders deden. Muziek was mijn grote liefde en door de fotografie kon ik dichter bij muzikanten komen."
Nadat hij de hele Nederlandse scene voor zijn lens had gehaald - vooral Herman Brood fascineerde hem mateloos; hij zou hem als vriend blijven fotograferen tot diens zelfmoord - , waagde hij in 1979 de oversteek naar Londen. "In het begin had ik geen grote verwachtingspatronen, maar alles groeide organisch. In Nederland leek het nog een hobby, in Londen belandde ik in het professionele circuit."
De allereerste groep die Corbijn in Londen fotografeerde, was Joy Division, een foto van zanger Ian Curtis die van de camera wegliep. De opname zou bij Curtis' zelfmoord een symbolische meerwaarde krijgen.
Corbijns popfoto's schenken opvallend weinig aandacht aan de muzikale entourage. "Podium en instrumenten interesseren me niet. Dat is zo cliché. Ook een groepsfoto met vier vind ik problematisch. Voor mij ging het steeds over mensen die iets creëerden in hun hoofd. Al die glamour is bijzaak."
Toch zouden het vooral beroemde mensen zijn die Corbijn beroemd maakten: U2, Tom Waits, David Bowie, Miles Davis, Nick Cave. Eind jaren tachtig woonde de Nederlander een tijdje in Californië en richtte hij zijn lens op acteurs. Ook schrijvers en schilders benaderde hij voor reportages in 'Rolling Stone', 'Harper's Bazaar' of 'Elle'.
Corbijn draaide ook tachtig videoclips. De muziekindustrie huurde hem in, maar vandaag kijkt de fotograaf soms met gemengde gevoelens terug op het resultaat. Half 2005 brengt hij een dvd uit met een compilatie van zijn beste clips. Eind dit jaar, of wellicht begin volgend jaar, gaat Corbijn zijn eerste speelfilm draaien, die handelt over het leven van Ian Curtis van Joy Division.
Anton Corbijn, van 21 januari tot 3 april in het Fotomuseum, Waalsekaai 47, Antwerpen. Info: 03-242.93.00,
Anton Corbijn is vanavond te gast in 'Republica' om 23.05 uur op Canvas.
Bron: HBVL.